Joris Wouters, La Corda

Joris Wouters (1961) leerde als jonge twintiger violen bouwen bij zijn oom die ook instrumentenbouwer was. Hout zit in de genen, zijn vader en grootvader waren meubelmakers.

Joris Wouters volgde opleidingen in Frankrijk, Duitsland en Italië. Een echt keerpunt kwam er door zijn contact met de Amerikaanse wetenschapster en vioolbouwer Carleen Hutchins (1911–2009) die hij persoonlijk in New Jersey is gaan opzoeken. Ze werd niet alleen zijn mentor, maar ook een goede vriendin. Hutchins maakte naam met diverse publicaties rond akoestiek bij strijkers en ook met de bouw van een volledig strijkoctet, acht violen die het volledige spectrum van geschreven muziek overspannen.

In 2002–2003 was dit octet aanleiding voor een tentoonstelling in het Metropolitan Museum of Art in New York. Begin jaren 2000 heeft Joris Wouters op basis van haar publicaties dit consort nagebouwd. Hij is 15 jaar in de leer geweest bij Hutchins.

Een opsteker was ook zijn contact met de wereldbefaamde Russische altviolist Yuri Bashmet. Toen deze één van Wouters’ altviolen bespeelde, zei hij heel lovend: “This is a very good instrument, it needs to be played”.

Wereldbefaamde cellist Mischa Maisky over de nieuwe cello: “Verrassend hoe makkelijk deze cello te bespelen is. Heel anders dan mijn eigen cello. Het is uitzonderlijk een ‘blond’ instrument (vanwege bleke vernis), een ‘tenore’ (klinkt helder in de hoge regionen). Ik kan alleen maar zeggen: bravo, bravo!”

Joris Wouters heeft in zijn 35-jarige carrière een 130-tal instrumenten gebouwd, violen, altviolen, cello’s en contrabassen. Vele van zijn instrumenten werden aangekocht in het buitenland.


La Corda

La Corda is het atelier van Joris Wouters, gespecialiseerd in de bouw en het restaureren van strijkinstrumenten.

Kennis, intuïtie, openheid van geest, geduld en precisie zijn voor Joris Wouters de bijzonderste eigenschappen van een goede luthier.


COLOFON

Webdesign en ontwikkeling: Adriaan Van Leuven